oranjeconcertNIJMEGEN - Ook dit jaar is er op 27 april in de Nijmeegse Stevenskerk weer een Oranjeconcert. Zoals altijd gratis en vanaf 20.00 uur. De organiserende stichting heeft voor de editie 2024 echter wel iets nieuws te melden.

Voor het eerst staat de uitvoering in het teken van de vrede en de 200 jaar geleden geboren componist Anton Bruckner.

Voor de zang tekent het speciaal voor Koningsdag 2024 geformeerde Projectkoor Oranjeconcert Nijmegen. Dit bestaat uit 70 voor het merendeel uit de Betuwe en de Lingewaard afkomstige zangers en zangeressen. Daarnaast zijn er deelnemers uit Beek, Frasselt, Grave, Nijmegen en Druten.

Voor het instuderen van het feestelijke programma hebben zij na de nodige thuisstudie twee workshops in Huissen en Elst meegemaakt onder leiding van Diederik Elings en Maarten-Jan Dongelmans. Beide musici zijn in de Betuwe en elders als dirigent actief.

Het programma bestaat uit werken van Händel, Bruckner, Mendelssohn, Sibelius en anderen.

Aan het Oranjeconcert Nijmegen werken verder mee de in Elst woonachtige maar uit Nijmegen afkomstige sopraan Claudia Wijers en trompettist Herman van Teffelen uit Ewijk.

De entree is gratis. Open schaalcollectie na afloop.