MJD Maarten Jan DongelmansSinds half mei 2022 leidt Maarten-Jan Dongelmans onze repetities. In dit artikel stelt hij zich voor.

Een aantal van de koorleden zal zich herinneren dat hij in de jaren tachtig en negentig regelmatig in de Betuwe en de Lingewaard actief was als muziekverslaggever van De Gelderlander. Recensies schrijft Maarten-Jan nog steeds maar het dirigeren heeft toch wel de overhand gekregen, naast het geven van lezingen en cursussen voor de stichting Studie Academie Cultuur Avontuur.

Veel energie besteedt hij bovendien aan het schrijven van historische boeken, inmiddels zo'n zeventien in getal. Deze zomer komt zijn nieuwste publicatie uit: een biografie over de moeder van onze eerste Oranjekoning.

Maarten-Jan verdeelt zijn tijd dus tussen geschiedenis en muziek. Zijn leven lang eigenlijk al. Dat kan eigenlijk ook niet anders wanneer je geboren bent op het kasteel van Boxmeer en allebei je ouders actief waren in de muziek. Met zeven jaar startte hij met pianospelen. Twee jaar later kreeg hij zijn eerste aanstelling als kerkorganist. Dat was in de Nijmeegse Christus Koningkerk. Vandaar dat hij in november 2021 in Huissen zijn 55-jarig jubileum vierde als kerkmusicus.

Voor zijn totale inzet voor de cultuur ontving Maarten-Jan een koninklijke onderscheiding. Hij mag zich sinds het Oranjeconcert van 27 april 2015 ridder in de Orde van Oranje-Nassau noemen.

Als historicus en dirigent is hij professioneel actief sinds 1982 en 1984. Maarten-Jan heeft geen uitgesproken muzikale voorkeuren maar opera heeft wel zijn hart gestolen. Jarenlang verscheen van zijn hand een blog over alle ins and outs van deze unieke kunstvorm. Dat gebeurde voor CineMec en Pathé. Een speciaal plekje koestert hij trouwens voor Mozart.

Maarten-Jan Dongelmans: "Voor de komende periode verheug ik mij op een vruchtbare samenwerking met het Lingewaards Mannenkoor. Wanneer ik het publiek een groep zangers kan voorstellen die plezier in het muziek maken heeft, is mijn missie geslaagd."